Skip to main content

logo fp cmyk cz white

logo fp cmyk cz white

Mgr. Jan Berki, Ph.D.

odborný asistent
Kontakt

Budova G, 4. p
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Telefon: +420 48535 2804

Konzultační hodiny

po dohodě e-mailem (možno prezenční i on-line)


Akademické a sociální sítě
  • Publikace

    Odborná kniha
    1. NOVOTOVÁ, J., UNGERMAN, O., DĚDKOVÁ, J., JURSOVÁ, J., BERKI, J. a POSPÍŠILOVÁ, M., 2023. Online marketingová komunikace cílící na děti školního věku. 1. vyd. Brno: Munipress. ISBN 978-80-280-0302-9.
    Ostatní kniha (učebnice, skriptum, popularizační...)
    1. BERKI, J. a DRÁBKOVÁ, J., 2020. Základy informatiky pro 1. stupeň základní školy. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-520-5.
    2. BERKI, J. a DRÁBKOVÁ, J., 2020. Základy informatiky pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-521-2.
    Ostatní příspěvek ve sborníku
    1. VANÍČEK, J. a BERKI, J., 2021. Modelové školní vzdělávací programy pro novou informatiku v Česku. Banská Bystrica: Univerzita Mateje Bela. ISBN 978-80-557-1823-1.
  • Výuka

    Zdroje

    Požadavky k průběžné praxi

    Základní požadavky vycházejí z pokynů Oddělení pedagogické praxe. Především se jedná o následující body:

    • docházet pravidelně a včas na cvičnou školu
    • informovat včas didaktika o jakékoli změně (zrušení/posunutí výuky, nemoc apod.)
    • absolvovat minimálně 2 náslechové hodiny
    • odučit minimálně 5 vyučovacích hodin
    • v termínu odevzdat pedagogický deník (přehledný, čitelný, bez pravopisných a typografických chyb) v libovolné formě + formulář (sebe)hodnocení
    ad PEDAGOGICKÝ DENÍK (struktura)
    • základní informace o škole
    • popis vybavení učebny
    • zápisy z 2 náslechů
      • datum, hodina, třída, jméno učitele, název předmětu
      • klady a zápory hodiny
      • zajímavé postřehy
      • výsledky pozorování (na jedné hodině sledujete jednu oblast): systému vyvolávání žáků (koho, kdy, jak), hlasového projevu a komunikace s žáky (intonace, čeština, odbornost), pohybu po třídě (systematičnost, frekvence), organizace samostatné práce (zadání, průběh, kontrola), prostředků k udržení pozornosti a kázně, grafického projevu (čitelnost, logická stavba, využití prostoru)
    • přípravy 5 vyučovacích hodin + jejich reflexe
      • datum, hodina, třída, název předmětu
      • stanovené cíle: tematické zasazení, očekávané výstupy (dle ŠVP), konkrétní (výukové) cíle v hodině
      • pomůcky (pro vyučujícího, pro žáky) a materiály (vlastní či přejaté pracovní listy apod.)
      • příp. připravený zápis na tabuli (nebo varianta prezentace), rozmyšlené otázky a předpokládané  vs. chtěné odpovědi
      • popis hodiny / jednotlivých aktivit (co, kdo, jak a jak dlouho)
      • hodnocení naplněnosti cílů, vhodnosti zvolených prostředků, motivačních prvků, dodržení časového harmonogramu, kázně a pozornosti žáků, zajímavých situací včetně návrhů na řešení nedostatků
      • přílohy (ukázkové práce, prezentace apod.)

    Požadavky k souvislé praxi

    Student se řídí pokyny stanovenými Oddělením pedagogické praxe. Struktura zápisů a příprav zůstává stejná jako při praxi průběžné. Na vedení pedagogického deníku dohlíží cvičný učitel. Student po ukončení praxe odevzdává didaktikovi portfolio za souvislou praxi a vyplněné hodnocení.

  • Projekty

    Výzkumné

    • TA ČR TL03000236 (2020–2023) – Děti školního věku a jejich vnímání online marketingové komunikace (člen řešitelského týmu)
    • SGS 20/2011 – Rozvoj kompetencí v ICT
    • SGS 181/2010 – Výzkum podmínek výuky ICT na ZŠ v Liberci

    Rozvojové

    • ESF OP VVV CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_036/0005322 (2017–2020) – Podpora rozvíjení informatického myšlení (hlavní řešitel za partnera)
    • ESF OP VK CZ.1.07/2.2.00/28.0310 (2012–2014) – ICT v odborné přípravě studentů FP TUL (hlavní řešitel)
    • FRVŠ 968/2012 – Streamování přednášek a jejich integrace do e-learningového portálu (spoluřešitel)
    • FRVŠ 51/2011 – Inovace předmětu Základy informačních a komunikačních technologií (spoluřešitel)
    • FRVŠ 761/2011 – Mobilní počítačová učebna a centrální správa virtualizovaných počítačových učeben (spoluřešitel)
    • FRVŠ 1881/2009 – Počítačová učebna pro nové studijní programy (řešitel)
  • Profesní životopis

    Vzdělání

    Ph.D. (2016) – Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta; Informační a komunikační technologie ve vzdělávání (disertační práce: Projektované, realizované a dosažené ICT kurikulum na ZŠ)

    xxx (2012) – Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická; rozšiřující studium učitelství informatiky pro SŠ (závěrečná práce: Využití Petriho sítí ve výuce)

    Mgr. (2006) – Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická; učitelství informatiky a matematiky pro 2. stupeň ZŠ (diplomová práce: Problematika měření klimatu učitelského sboru)

    Praxe

    • od 1. 2. 2008 – odborný asistent – Technická univerzita v Liberci
    • 1. 9. 2017 až 30. 6. 2020 – učitel (ZŠ) – Doctrina – střední škola, základní škola a mateřská škola, s. r. o.
    • 31. 8. 2006 až 31. 7. 2008 – středoškolský učitel – Gymnázium a SOŠ pedagogická, Liberec, Jeronýmova 425/27, p. o.
    • 3. 3. 2003 až 30. 6. 2006 – učitel – Základní škola, Liberec, Česká 354, p. o.
    • 1. 10. 2005 až 30. 6. 2006 – ICT metodik – Základní škola, Liberec, Česká 354, p. o.

    Členství

    • 2021–dosud: poslanec Parlamentu ČR (předseda podvýboru pro vědu a VŠ, člen VVVKMT a VEZ)
    • 2020–dosud: AS TUL – místopředseda (2020–2022 předseda)
    • 2017–dosud: Česká asociace pedagogického výzkumu – člen
    • 2016–dosud: člen programového výboru DIDINFO
    • 2015–2021: Výbor pro vzdělávání ZML – člen (od 2018 místopředseda)
    • 2014–2021: Zastupitelstvo statutárního města Liberec – člen
    • 2013–dosud: AS FP TUL – člen (2013–2016 tajemník, 2016–2021 předseda)
    • 2010–2022: ICT panel Národního pedagogického institutu ČR (dříve VÚP/NÚV) – člen
    • 2010–2021: Jednota školských informatiku – člen (2012–2013 člen výkonného výboru)

    Stáže v zahraničí

    • Abteilung Didaktik der Informatik, Fakultät II, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg
      • 4. až 8. června 2018 – výukový pobyt (Erasmus+), 22. až 30. dubna 2014 (projekt inICT)
    • Instytut Matematyki, Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
      • 18. až 21. května 2015, výukový pobyt (Erasmus+)
    • Informatikos metodologijos skyrius, Matematikos ir informatikos institutas, Vilniaus universitetas
      • 26. května až 6. června 2014 – výukový pobyt (Erasmus), 28. května až 1. června 2012 – výukový pobyt (Erasmus)
    • Katedra základov a vyučovania informatiky, Fakulta matematiky, fyziky a informatiky, Univerzita Komenského v Bratislave
      • 22. až 27. října 2017 (Fond F 2017), 23. až 30. listopadu 2011 – studijní pobyt (projekt INDICT), 8. až 11. listopadu 2010 – výukový pobyt (Erasmus)
    • Katedra informatiky, Fakulta prírodných vied, Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica
      • 1. až 5. dubna 2019 – výukový pobyt (Erasmus+), 3. až 7. dubna 2017 – výukový pobyt (Erasmus+), 29. až 31. března 2016 – výukový pobyt (Erasmus+)
    • Ústav informatiky, Prírodovedecká fakulta, Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach
      • 25. listopadu až 5. prosince 2013 (projekt inICT)
  • Návrhy témat závěrečných prací
    • Digitální kompetence žákyň a žáků ve vybrané oblasti
    • Zpracování dat ve vzdělávacích oborech na ZŠ
    • Práce s algoritmy v matematice (či jiných předmětech) na ZŠ
    • Informatika v německy mluvících zemích
    • Modely napříč předměty
    • Vztah učitelek a učitelů 1. stupně k digitální kompetenci
    Aktuálně vedené práce
    • Voldánová Pavlína | bakalářská práce | 6.4.2023
      Role sociálních sítí v komunikaci žáků 2. stupně ZŠ
    • Kučera Matěj | diplomová práce | 25.1.2023
      Seminář o digitálním wellbeingu pro rodiče žáků 1. stupně
    • Ibl Mikuláš | bakalářská práce | 2.3.2021
      Témata kybernetické bezpečnosti ve školních vzdělávacích programech základních škol
    Obhájené práce
    Bakalářské práce
    Diplomové práce

    Závěrečné práce

    • Opicová Zlata | závěrečná práce RIF2 | 2018 | Využití Ozobota ve výuce na 2. st. ZŠ
    • Cícha Petr | závěrečná práce RIF2 | 2017 | Úroveň ICT vybavení škola gramotnosti učitelů
    • Štágl Jiří | závěrečná práce RIF2 | 2016 | Průřezová témata v informatice
    • Němec Petr | závěrečná práce RIF2 | 2011 | Porovnání kurikula informatiky v základní vzdělávání v Česku a Sasku
    • Liška Roman | závěrečná práce RIF3 | 2011 | Hodnocení ŠVP na SOŠ pro administrativu EU
    • Filsaková Barbora | závěrečná práce RIF2 | 2010 | Projektová výuka v předmětu informatika
    • Špetlík Václav | závěrečná práce RIF2 | 2010 | Hodnocení informačních systémů pro základní školy
    • Mánek David | závěrečná práce RIF2 | 2009 | Pracovní listy s metodikou pro výuku témat součásti PC – software, hardware a textové editory podle ŠVP