Budova G, 4. p
E-mail:
Telefon: +420 48535 2804
po dohodě e-mailem (možno prezenční i on-line)
-
Publikace
Odborná kniha- BUREŠOVÁ, J., UNGERMAN, O., DĚDKOVÁ, J., JURSOVÁ, J., BERKI, J. a POSPÍŠILOVÁ, M., 2023. Online marketingová komunikace cílící na děti školního věku. 1. vyd. Brno: Munipress. ISBN 978-80-280-0302-9.
Ostatní kniha (učebnice, skriptum, popularizační...)- BERKI, J. a DRÁBKOVÁ, J., 2020. Základy informatiky pro 1. stupeň základní školy. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-520-5.
- BERKI, J. a DRÁBKOVÁ, J., 2020. Základy informatiky pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-521-2.
Ostatní příspěvek ve sborníku- LESSNER, D. a BERKI, J., 2024. Nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: vývoj v informatice. Liberec: Technical University of Liberec. ISBN 978-80-7494-708-7.
- VANÍČEK, J. a BERKI, J., 2021. Modelové školní vzdělávací programy pro novou informatiku v Česku. Banská Bystrica: Univerzita Mateje Bela. ISBN 978-80-557-1823-1.
-
Výuka
Zdroje
Požadavky k průběžné praxi
Základní požadavky vycházejí z pokynů Oddělení pedagogické praxe. Především se jedná o následující body:
- docházet pravidelně a včas na cvičnou školu
- informovat včas didaktika o jakékoli změně (zrušení/posunutí výuky, nemoc apod.)
- absolvovat minimálně 3 náslechové hodiny
- odučit minimálně 5 vyučovacích hodin
- v termínu odevzdat pedagogický deník (přehledný, čitelný, bez pravopisných a typografických chyb) v libovolné formě + formulář (sebe)hodnocení
ad PEDAGOGICKÝ DENÍK (struktura)
- základní informace o škole
- popis vybavení učebny
- zápisy z 3 náslechů
- datum, hodina, třída, jméno učitele, název předmětu
- klady a zápory hodiny
- zajímavé postřehy
- výsledky pozorování (na jedné hodině sledujete jednu oblast): systému vyvolávání žáků (koho, kdy, jak), hlasového projevu a komunikace s žáky (intonace, čeština, odbornost), pohybu po třídě (systematičnost, frekvence), organizace samostatné práce (zadání, průběh, kontrola), prostředků k udržení pozornosti a kázně, grafického projevu (čitelnost, logická stavba, využití prostoru)
- přípravy 5 vyučovacích hodin + jejich reflexe
- datum, hodina, třída, název předmětu
- stanovené cíle: tematické zasazení, očekávané výstupy (dle ŠVP), konkrétní (výukové) cíle v hodině
- pomůcky (pro vyučujícího, pro žáky) a materiály (vlastní či přejaté pracovní listy apod.)
- příp. připravený zápis na tabuli (nebo varianta prezentace), rozmyšlené otázky a předpokládané vs. chtěné odpovědi
- popis hodiny / jednotlivých aktivit (co, kdo, jak a jak dlouho)
- hodnocení naplněnosti cílů, vhodnosti zvolených prostředků, motivačních prvků, dodržení časového harmonogramu, kázně a pozornosti žáků, zajímavých situací včetně návrhů na řešení nedostatků
- přílohy (ukázkové práce, prezentace apod.)
Požadavky k souvislé praxi
Student se řídí pokyny stanovenými Oddělením pedagogické praxe. Struktura zápisů a příprav zůstává stejná jako při praxi průběžné. Na vedení pedagogického deníku dohlíží cvičný učitel. Student po ukončení praxe odevzdává didaktikovi portfolio za souvislou praxi a vyplněné hodnocení.
-
Projekty
Výzkumné
- TA ČR TL03000236 (2020–2023) – Děti školního věku a jejich vnímání online marketingové komunikace (člen řešitelského týmu)
- SGS 20/2011 – Rozvoj kompetencí v ICT
- SGS 181/2010 – Výzkum podmínek výuky ICT na ZŠ v Liberci
Rozvojové
- ESF OP VVV CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_036/0005322 (2017–2020) – Podpora rozvíjení informatického myšlení (hlavní řešitel za partnera)
- ESF OP VK CZ.1.07/2.2.00/28.0310 (2012–2014) – ICT v odborné přípravě studentů FP TUL (hlavní řešitel)
- FRVŠ 968/2012 – Streamování přednášek a jejich integrace do e-learningového portálu (spoluřešitel)
- FRVŠ 51/2011 – Inovace předmětu Základy informačních a komunikačních technologií (spoluřešitel)
- FRVŠ 761/2011 – Mobilní počítačová učebna a centrální správa virtualizovaných počítačových učeben (spoluřešitel)
- FRVŠ 1881/2009 – Počítačová učebna pro nové studijní programy (řešitel)
-
Profesní životopis
Vzdělání
Ph.D. (2016) – Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta; Informační a komunikační technologie ve vzdělávání (disertační práce: Projektované, realizované a dosažené ICT kurikulum na ZŠ)
xxx (2012) – Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická; rozšiřující studium učitelství informatiky pro SŠ (závěrečná práce: Využití Petriho sítí ve výuce)
Mgr. (2006) – Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická; učitelství informatiky a matematiky pro 2. stupeň ZŠ (diplomová práce: Problematika měření klimatu učitelského sboru)
Praxe
- od 1. 2. 2008 – odborný asistent – Technická univerzita v Liberci
- 1. 9. 2017 až 30. 6. 2020 – učitel (ZŠ) – Doctrina – střední škola, základní škola a mateřská škola, s. r. o.
- 31. 8. 2006 až 31. 7. 2008 – středoškolský učitel – Gymnázium a SOŠ pedagogická, Liberec, Jeronýmova 425/27, p. o.
- 3. 3. 2003 až 30. 6. 2006 – učitel – Základní škola, Liberec, Česká 354, p. o.
- 1. 10. 2005 až 30. 6. 2006 – ICT metodik – Základní škola, Liberec, Česká 354, p. o.
Členství
- 2021–dosud: poslanec Parlamentu ČR (předseda podvýboru pro vědu a VŠ, člen VVVKMT a VEZ)
- 2020–dosud: AS TUL – místopředseda (2020–2022 předseda)
- 2017–dosud: Česká asociace pedagogického výzkumu – člen
- 2016–dosud: člen programového výboru DIDINFO
- 2015–2021: Výbor pro vzdělávání ZML – člen (od 2018 místopředseda)
- 2014–2021: Zastupitelstvo statutárního města Liberec – člen
- 2013–dosud: AS FP TUL – člen (2013–2016 tajemník, 2016–2021 předseda)
- 2010–2022: ICT panel Národního pedagogického institutu ČR (dříve VÚP/NÚV) – člen
- 2010–2021: Jednota školských informatiku – člen (2012–2013 člen výkonného výboru)
Stáže v zahraničí
- Abteilung Didaktik der Informatik, Fakultät II, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg
- 4. až 8. června 2018 – výukový pobyt (Erasmus+), 22. až 30. dubna 2014 (projekt inICT)
- Instytut Matematyki, Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
- 18. až 21. května 2015, výukový pobyt (Erasmus+)
- Informatikos metodologijos skyrius, Matematikos ir informatikos institutas, Vilniaus universitetas
- 26. května až 6. června 2014 – výukový pobyt (Erasmus), 28. května až 1. června 2012 – výukový pobyt (Erasmus)
- Katedra základov a vyučovania informatiky, Fakulta matematiky, fyziky a informatiky, Univerzita Komenského v Bratislave
- 22. až 27. října 2017 (Fond F 2017), 23. až 30. listopadu 2011 – studijní pobyt (projekt INDICT), 8. až 11. listopadu 2010 – výukový pobyt (Erasmus)
- Katedra informatiky, Fakulta prírodných vied, Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica
- 1. až 5. dubna 2019 – výukový pobyt (Erasmus+), 3. až 7. dubna 2017 – výukový pobyt (Erasmus+), 29. až 31. března 2016 – výukový pobyt (Erasmus+)
- Ústav informatiky, Prírodovedecká fakulta, Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach
- 25. listopadu až 5. prosince 2013 (projekt inICT)
-
Návrhy témat závěrečných prací
- Digitální kompetence žákyň a žáků ve vybrané oblasti
- Zpracování dat ve vzdělávacích oborech na ZŠ
- Práce s algoritmy v matematice (či jiných předmětech) na ZŠ
- Informatika v německy mluvících zemích
- Modely napříč předměty
- Vztah učitelek a učitelů 1. stupně k digitální kompetenci
Aktuálně vedené práce- Vašíčková Kateřina | diplomová práce | 2.4.2024
Případová studie práce s modely na ZŠ Šluknov
Obhájené práceBakalářské práce- Ibl Mikuláš | bakalářská práce | 15.7.2024
Témata kybernetické bezpečnosti ve školních vzdělávacích programech základních škol - Voldánová Pavlína | bakalářská práce | 24.4.2024
Role sociálních sítí v komunikaci žáků 2. stupně ZŠ - Kohútová Iva | bakalářská práce | 26.4.2023
Aplikace pro předškolní vzdělávání - Vňuk Pavel | bakalářská práce | 14.7.2022
Hybridní model výuky po pandemii Covid-19 na ZŠ Bezno - Pavelka Lukáš | bakalářská práce | 20.5.2020
Venkovní digitální učebna - Kostruchová Hana | bakalářská práce | 20.12.2019
Způsoby užívání digitálních technologií středoškolskými studenty v Hranicích na Moravě - Remešová Jana | bakalářská práce | 28.6.2019
Postoj žáků střední školy k výuce informatiky a ICT - Gieciová Tereza | bakalářská práce | 10.5.2016
Využití netradičních výukových metod pro zvýšení finanční gramotnosti žáků středních škol - Pažout Lukáš | bakalářská práce | 4.5.2015
Srovnání učebnic informatiky pro ZŠ - Ježek Matěj | bakalářská práce | 5.5.2014
Výukové herní aplikace - Prade Martin | bakalářská práce | 31.7.2013
Typografická pravidla v žákově praxi - Ramírez Dušan | bakalářská práce | 26.4.2013
Hardware - cvičení - Hozák Petr | bakalářská práce | 29.6.2012
Corporate identity pro školy - Chlupáčová Štěpánka | bakalářská práce | 28.6.2012
Didaktické hry v informatice - Kindermann Hubert | bakalářská práce | 20.5.2011
Komparace e-learningových prostředí - Červenková Petra | bakalářská práce | 29.4.2011
Podmínky výuky ICT pro handicapované žáky
Diplomové práce- Soběhart Karel | diplomová práce | 7.5.2021
Analýza úspěšnosti v soutěži Bobřík informatiky - Ramírez Dušan | diplomová práce | 18.9.2017
Volba výukových metod učiteli informatiky - Vraštil Ondřej | diplomová práce | 24.7.2017
Programování v pregraduální přípravě učitelů informatiky - Ježek Matěj | diplomová práce | 10.7.2017
Postoje učitelů k maturitě z informatiky - Brzobohatý Jan | diplomová práce | 22.7.2015
Editory ve výuce ICT na 1. stupni ZŠ - Ešner Vojtěch | diplomová práce | 26.4.2013
Informatické testovací úlohy - Vlček Jakub | diplomová práce | 9.12.2011
ICT plán základní školy - Kotek Tomáš | diplomová práce | 2.5.2011
Informační gramotnost absolventů gymnázií a středních škol - Turčík Martin | diplomová práce | 26.7.2010
Interaktivní prezentace pro výuku funkcí
Závěrečné práce
- Opicová Zlata | závěrečná práce RIF2 | 2018 | Využití Ozobota ve výuce na 2. st. ZŠ
- Cícha Petr | závěrečná práce RIF2 | 2017 | Úroveň ICT vybavení škola gramotnosti učitelů
- Štágl Jiří | závěrečná práce RIF2 | 2016 | Průřezová témata v informatice
- Němec Petr | závěrečná práce RIF2 | 2011 | Porovnání kurikula informatiky v základní vzdělávání v Česku a Sasku
- Liška Roman | závěrečná práce RIF3 | 2011 | Hodnocení ŠVP na SOŠ pro administrativu EU
- Filsaková Barbora | závěrečná práce RIF2 | 2010 | Projektová výuka v předmětu informatika
- Špetlík Václav | závěrečná práce RIF2 | 2010 | Hodnocení informačních systémů pro základní školy
- Mánek David | závěrečná práce RIF2 | 2009 | Pracovní listy s metodikou pro výuku témat součásti PC – software, hardware a textové editory podle ŠVP