Skip to main content

logo fp cmyk cz white

logo fp cmyk cz white

DIGIGEO

LIBEREC 2024

Workshopy

praktické dílny pro inspiraci prožitkem

Workshopy jsou stěžejní částí dvoudenního programu DigiGeo. Usilujeme o to, aby si každý odnesl uspokojivý pocit z praktických ukázek, do kterých měl možnost se zapojit.

Naše workshopy připravují zkušení lektoři připravení s vámi diskutovat a hledat odpovědi na vaše náměty odpovídající různým zkušenostem a podmínkám škol.

Seznam workshopů není úplný a bude doplněn. Dalšími připravovanými tématy je práce s družicovými daty (aneb, jak rozpozná družice les), práce s ozoboty a bee-boty v hodině zeměpisu/geografie a další.

Vygenerováno pomocí AI Copilot ∙ 12. května 2024 v 3:28 odp.
Matěj Vrhel (NPI)
Petr Trahosch (UJEP Ústí nad Labem)

Revize RVP ZV zavádí nové pojetí geografického vzdělávání pod názvem oboru Geografie. V čase naší konference nebude finální verze obsahu známa, ale její podoba určená pro veřejné připomínkování hodně napovídá. 

V tomto workshopu vám spolutvůrci kurikula ukáží možné cesty od RVP ke školnímu kurikulu, tedy ŠVP. Soustředit se přitom budeme především na novou roli geotechnologií, webových map a GIS ve vzdělávání na ZŠ. A zazní praktické příklady, tipy a rady.

Vygenerováno pomocí AI Copilot ∙ 24. května 2024 v 12:29
Daniel Lessner
(Technická univerzita v Liberci)

Praktické ukázky integrace Bee-Botů a podlahových map do výuky. Připojte se k nám na interaktivní workshop, kde se dozvíte, jak efektivně využít Bee-Boty a podlahové mapy pro oživení hodin geografie a informatiky. Ukážeme vám, jak pomocí Bee-Botů a map měst či České republiky mohou žáci lépe pochopit geografické koncepty a zároveň rozvíjet programovací dovednosti. Naučíme vás, jak nastavit zajímavé úkoly, které podporují kritické myšlení a týmovou spolupráci. Zjistěte, jak mohou tyto nástroje pomoci žákům vizualizovat a prozkoumat geografické informace zábavnou a interaktivní formou.

Vygenerováno pomocí AI Copilot ∙ 12. května 2024 v 3:28 odp.
Daniel Vrbík (Technická univerzita v Liberci)

Kdo by se nechtěl podívat se na svět z výšky? Na místa známá i neznámá, i taková, kam se jinak dostaneme jen velmi obtížně. A co kdybychom k tomu viděli i to, co je na první pohled skryto? Nemusíme se kvůli tomu stát muži/ženami s pláštěnkou, letícími po obloze. Máme totiž vědní obor s názvem Dálkový průzkum Země!

Cílem workshopu je poznat a popsat stav vegetace v Českém a části Saského Švýcarska v letech 2018, 2019, 2022 a 2023, tedy před a po ničivém požáru. Situaci je možné analyzovat pomocí multispektrálních dat DPZ, konkrétně snímků družic Sentinel 2. Ty jsou volně přístupné a to i skrz řadu webových prohlížeček. Právě s jednou takovou budeme na workshopu pracovat.

Vygenerováno pomocí AI Copilot ∙ 12. května 2024 v 3:28 odp.
Vojtěch Blažek (Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích)

V současnosti existuje ohromné množství mapových webových aplikací, které mohou učitelům zeměpisu a geografie pomáhat v budování jak mapových dovedností, tak digitální kompetence jejich žáků. Jejich poutavost tkví v snadném ovládání přes různá zařízení - notebookem počínaje, až po tablet a smartphone konče. Jsou tedy cestou, jak zvládnout situaci, kdy učitelé soupeří navzájem o jedinou počítačovou učebnu pro jejich výuku.

Na workshopu budou představeny vybrané a ozkoušené mapové aplikace a ukázka didaktických transformací do výuky.

Vygenerováno pomocí AI Copilot ∙ 12. května 2024 v 3:28 odp.
Pavel Pelčák (PRUSA RESEARCH)
Martin Prade (TU v Liberci)

Tisk 3D objektů je v současnosti na stovkách základních i středních škol v Česku dostupný díky projektu pražské společnosti PRUSA Research. Ve workshopu vám společnými silami odborníka na 3D tisk i praktika - učitele ZŠ, představíme příležitosti 3D tisku pro výuku v hodinách geografie (zeměpisu). Zazní praktické rady i příklady inspirace sesbírané z desítek škol a vhodné pro různé školní předměty.

Vygenerováno pomocí AI Copilot ∙ 12. května 2024 v 3:28 odp.
Marie Mašková
(ARCDATA PRAHA)

Během workshopu se zaměříme na zajímavé způsoby vizualizace dat pomocí 2D a 3D kartogramů. Pracovat budeme v prostředí webového prohlížeče a konkrétně budeme používat aplikace ArcGIS Map Viewer a ArcGIS Scene Viewer.

V průběhu workshopu si ukážeme, jak data připravit a následně je vizualizovat tak, abychom žákům a studentům pomohli lépe porozumět komplexnějším problémům a vzorcům, které se v datech ukrývají.  

V závěru použijeme některou z předpřipravených šablon a naši mapu pomocí několika kliknutí zpublikujeme ve formě webové mapové aplikace.

Vygenerováno pomocí AI Copilot ∙ 12. května 2024 v 3:28 odp.
Petra Karvánková (Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích)

Na jihočeské katedře geografie jsme měli nápad, jak různorodé digitální technologie přirozeně a pro učení poutavě vložit do výuky geografie na základní škole. Neváhali jsme zapojit aplikace rozšířené reality, ale i ozoboty, které mají nezřídka ve vybavení učitelé a učitelky informatiky. Vše jsme odzkoušeli a dále rozvíjíme.

Workshop plný inspirace, ale i otázek vhodné míry zapojování digitálních technologií do hodiny geografie (zeměpisu). A také o možnostech budování geografické digitální kompetence bez nutného přemisťování výuky předmětu do specializovaných počítačových učeben školy.

Vygenerováno pomocí AI Copilot ∙ 12. května 2024 v 3:28 odp.
Michaela Spurná a Petr Knecht (Masarykova univerzita v Brně)

S digitálními technologiemi přichází doba, kdy se můžeme v poklidu domova u čaje rozvíjet v profesních dovednostech. Aplikace Geo4tea.com tuto možnost učitelům a učitelkám geografie přináší.

Dvojice zkušených pedagogů a didaktiků se zkušenostmi jak z výuky na základní škole, tak z přípravy učitelů na univerzitě, má pro nás inspirativní úvahy o cestách pro sebevzdělávání učitelů v praxi. Díky desítkách jejich cest po školách napříč celým Českem znají těžkosti, ale i inspirativní energii, učitelů a učitelek geografie/zeměpisu. Poznatky využili pro konstrukci nástroje Geo4tea, se kterým nás naučí pracovat.

Vygenerováno pomocí AI Copilot ∙ 12. května 2024 v 3:28 odp.
Vojtěch Úlehla
(Univerzita Karlova v Praze)

Terénní geografická výuka je tradiční, standardní a důležitou součástí geografického vzdělávání. Představme si nyní zajímavou aplikaci pro terénní sběr dat - ArcGIS Survey123. Tato aplikace je součástí licence ArcGIS Online, kterou zdarma využívá mnoho základních a středních škol. Účelem aplikace je vytvářet tzv. geoformuláře, které si můžeme vzít do terénu v mobilních zařízeních a pomocí nich sbírat data. Se školní třídou můžeme například sbírat data o výskytu stromů nebo hornin, stejně jako o lavičkách v parku u školy nebo o zajímavých či zanedbaných místech v naší obci.

Tato metoda vede žáky nejen k budování digitální kompetence, ale také k rozvoji důležitých částí geografického vzdělávání. Především k samostatnému vytváření dat jako součásti drobných geografických průzkumů.

Vygenerováno pomocí AI Copilot ∙ 12. května 2024 v 3:28 odp.
Vít Paszto
(Univerzita Palackého v Olomouci)

Představíme vám hru o energetickém přechodu a udržitelnosti - Carbon Pearl. Hra vznikla během projektu Spationomy 2.0 ve spolupráci s nizozemským týmem z Utrechtu. Jejím cílem je vybudovat udržitelnou energetiku na území Nizozemska týmovou spoluprací.

Hraní nabízí práci s reálnými daty, etické/morální rozhodování i konfrontaci s ekonomickými otázkami udržitelnosti. Hra stimuluje geografické i socioekonomické myšlení. Nastartuje diskuzi o komplexních otázkách udržitelného rozvoje a změny klimatu.

Vygenerováno pomocí AI Copilot ∙ 12. května 2024 v 3:28 odp.
Marta Zizienová a Jiří Fischer (Univerzitní knihovna TU v Liberci)

Nástroje generativní umělé inteligence nás začaly obklopovat a mnohdy neviditelně se stávat součástí životů našich žáků. Ve workshopu se seznámíte se třemi vybranými nástroji AI a doporučíme vám postupy jejich využití pro přípravu na hodinu geografie.

AI pro nás představuje zdroj poznatků, ale i inspirace pro nové nápady pro organizaci hodiny. Cestou k úspěchu je ovládnutí formulování dobrých příkazů (tzv. promptů). Jejich obsah může vést k vytvoření seznamu tipů, tabulek, návrhů pracovních úloh i listů pro hodiny.

Vygenerováno pomocí AI Copilot ∙ 12. května 2024 v 3:28 odp.
Dominik Rubáš (Technická univerzita v Liberci)

Terénní výuka jako důležitá část výuky zeměpisu. A terénní výuka jako další dobrá příležitost rozvíjet digitálí kompetenci žáků. Nabídneme vám vlastní zkušenosti s organizací terénní výuky v okolí Liberce a s využíváním takových digitálních pomůcek.

Máte dotazy? Napište nám.

REGISTRACE - PŘIHLÁŠKY - ZMĚNY - DOTAZY K REGISTRACÍM

Tomáš Hurt

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Telefon: 732 374 573

PROGRAM - POSTER - PARTNEŘI AKCE - WEB

Jiří Šmída

E-mail: jTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Telefon: 734 396 927

Na začátek

Organizační výbor konference

Aneb, kdo konferenci připravuje.

předseda
Jiří Šmída

FP TUL

Tomáš Hurt

FP TUL

Vojtěch Splavec

NPI

Daniel Vrbík

FP TUL

Martin Prade

FP TUL

Tomáš Bendl

FP TUL

Dominik Rubáš

FP TUL

Petra Karvánková

FP JČU

Filip Dirigl

FP TUL

Programový výbor konference

Aneb, kdo připravuje obsah konference.

předseda
Jiří Šmída

FP TUL

Vojtěch Blažek

PF JCU

Vít Paszto

PF UPOL

Matěj Vrhel

NPI

Michaela Spurná

PED MUNI

Petr Knecht

PED MUNI

Konferenci pro vás připravují

Další partneři akce

Na začátek