DIGIGEO
LIBEREC 2024
Workshopy
praktické dílny pro inspiraci prožitkem
Workshopy jsou stěžejní částí dvoudenního programu DigiGeo. Usilujeme o to, aby si každý odnesl uspokojivý pocit z praktických ukázek, do kterých měl možnost se zapojit.
Naše workshopy připravují zkušení lektoři připravení s vámi diskutovat a hledat odpovědi na vaše náměty odpovídající různým zkušenostem a podmínkám škol.
Seznam workshopů není úplný a bude doplněn. Dalšími připravovanými tématy je práce s družicovými daty (aneb, jak rozpozná družice les), práce s ozoboty a bee-boty v hodině zeměpisu/geografie a další.
Petr Trahosch (UJEP Ústí nad Labem)
#01 Geografie pro 21 století:
cesta od RVP k ŠVP
Revize RVP ZV zavádí nové pojetí geografického vzdělávání pod názvem oboru Geografie. V čase naší konference nebude finální verze obsahu známa, ale její podoba určená pro veřejné připomínkování hodně napovídá.
V tomto workshopu vám spolutvůrci kurikula ukáží možné cesty od RVP ke školnímu kurikulu, tedy ŠVP. Soustředit se přitom budeme především na novou roli geotechnologií, webových map a GIS ve vzdělávání na ZŠ. A zazní praktické příklady, tipy a rady.
(Technická univerzita v Liberci)
#02 Brouci: jak oblíbená pomůcka informatiků může pomáhat rozvíjet geografické myšlení
Praktické ukázky integrace Bee-Botů a podlahových map do výuky. Připojte se k nám na interaktivní workshop, kde se dozvíte, jak efektivně využít Bee-Boty a podlahové mapy pro oživení hodin geografie a informatiky. Ukážeme vám, jak pomocí Bee-Botů a map měst či České republiky mohou žáci lépe pochopit geografické koncepty a zároveň rozvíjet programovací dovednosti. Naučíme vás, jak nastavit zajímavé úkoly, které podporují kritické myšlení a týmovou spolupráci. Zjistěte, jak mohou tyto nástroje pomoci žákům vizualizovat a prozkoumat geografické informace zábavnou a interaktivní formou.
#03 Svět z výšky pohledem družic
Kdo by se nechtěl podívat se na svět z výšky? Na místa známá i neznámá, i taková, kam se jinak dostaneme jen velmi obtížně. A co kdybychom k tomu viděli i to, co je na první pohled skryto? Nemusíme se kvůli tomu stát muži/ženami s pláštěnkou, letícími po obloze. Máme totiž vědní obor s názvem Dálkový průzkum Země!
Cílem workshopu je poznat a popsat stav vegetace v Českém a části Saského Švýcarska v letech 2018, 2019, 2022 a 2023, tedy před a po ničivém požáru. Situaci je možné analyzovat pomocí multispektrálních dat DPZ, konkrétně snímků družic Sentinel 2. Ty jsou volně přístupné a to i skrz řadu webových prohlížeček. Právě s jednou takovou budeme na workshopu pracovat.
#04 Webové mapy a mapové aplikace pro výuku geografie
V současnosti existuje ohromné množství mapových webových aplikací, které mohou učitelům zeměpisu a geografie pomáhat v budování jak mapových dovedností, tak digitální kompetence jejich žáků. Jejich poutavost tkví v snadném ovládání přes různá zařízení - notebookem počínaje, až po tablet a smartphone konče. Jsou tedy cestou, jak zvládnout situaci, kdy učitelé soupeří navzájem o jedinou počítačovou učebnu pro jejich výuku.
Na workshopu budou představeny vybrané a ozkoušené mapové aplikace a ukázka didaktických transformací do výuky.
Martin Prade (TU v Liberci)
#05 První kroky s 3D tiskárnou PRUSA a geografie
Tisk 3D objektů je v současnosti na stovkách základních i středních škol v Česku dostupný díky projektu pražské společnosti PRUSA Research. Ve workshopu vám společnými silami odborníka na 3D tisk i praktika - učitele ZŠ, představíme příležitosti 3D tisku pro výuku v hodinách geografie (zeměpisu). Zazní praktické rady i příklady inspirace sesbírané z desítek škol a vhodné pro různé školní předměty.
(ARCDATA PRAHA)
#06 Koukat do mapy?
Vizuální interpretace dat v prostředí webového prohlížeče
Během workshopu se zaměříme na zajímavé způsoby vizualizace dat pomocí 2D a 3D kartogramů. Pracovat budeme v prostředí webového prohlížeče a konkrétně budeme používat aplikace ArcGIS Map Viewer a ArcGIS Scene Viewer.
V průběhu workshopu si ukážeme, jak data připravit a následně je vizualizovat tak, abychom žákům a studentům pomohli lépe porozumět komplexnějším problémům a vzorcům, které se v datech ukrývají.
V závěru použijeme některou z předpřipravených šablon a naši mapu pomocí několika kliknutí zpublikujeme ve formě webové mapové aplikace.
#07 GeoCirkus
Na jihočeské katedře geografie jsme měli nápad, jak různorodé digitální technologie přirozeně a pro učení poutavě vložit do výuky geografie na základní škole. Neváhali jsme zapojit aplikace rozšířené reality, ale i ozoboty, které mají nezřídka ve vybavení učitelé a učitelky informatiky. Vše jsme odzkoušeli a dále rozvíjíme.
Workshop plný inspirace, ale i otázek vhodné míry zapojování digitálních technologií do hodiny geografie (zeměpisu). A také o možnostech budování geografické digitální kompetence bez nutného přemisťování výuky předmětu do specializovaných počítačových učeben školy.
#08 Geo4Tea:
pomoc v procesu seberozvoje v geografickém vzdělávání
S digitálními technologiemi přichází doba, kdy se můžeme v poklidu domova u čaje rozvíjet v profesních dovednostech. Aplikace Geo4tea.com tuto možnost učitelům a učitelkám geografie přináší.
Dvojice zkušených pedagogů a didaktiků se zkušenostmi jak z výuky na základní škole, tak z přípravy učitelů na univerzitě, má pro nás inspirativní úvahy o cestách pro sebevzdělávání učitelů v praxi. Díky desítkách jejich cest po školách napříč celým Českem znají těžkosti, ale i inspirativní energii, učitelů a učitelek geografie/zeměpisu. Poznatky využili pro konstrukci nástroje Geo4tea, se kterým nás naučí pracovat.
(Univerzita Karlova v Praze)
#09 S GISem do terénu?
Terénní geografická výuka je tradiční, standardní a důležitou součástí geografického vzdělávání. Představme si nyní zajímavou aplikaci pro terénní sběr dat - ArcGIS Survey123. Tato aplikace je součástí licence ArcGIS Online, kterou zdarma využívá mnoho základních a středních škol. Účelem aplikace je vytvářet tzv. geoformuláře, které si můžeme vzít do terénu v mobilních zařízeních a pomocí nich sbírat data. Se školní třídou můžeme například sbírat data o výskytu stromů nebo hornin, stejně jako o lavičkách v parku u školy nebo o zajímavých či zanedbaných místech v naší obci.
Tato metoda vede žáky nejen k budování digitální kompetence, ale také k rozvoji důležitých částí geografického vzdělávání. Především k samostatnému vytváření dat jako součásti drobných geografických průzkumů.
(Univerzita Palackého v Olomouci)
#10 Carbon Pearl - geohra o udržitelném rozvoji
Představíme vám hru o energetickém přechodu a udržitelnosti - Carbon Pearl. Hra vznikla během projektu Spationomy 2.0 ve spolupráci s nizozemským týmem z Utrechtu. Jejím cílem je vybudovat udržitelnou energetiku na území Nizozemska týmovou spoluprací.
Hraní nabízí práci s reálnými daty, etické/morální rozhodování i konfrontaci s ekonomickými otázkami udržitelnosti. Hra stimuluje geografické i socioekonomické myšlení. Nastartuje diskuzi o komplexních otázkách udržitelného rozvoje a změny klimatu.
#11 Jak AI pomůže učitelům v přípravě na hodiny geografie?
Nástroje generativní umělé inteligence nás začaly obklopovat a mnohdy neviditelně se stávat součástí životů našich žáků. Ve workshopu se seznámíte se třemi vybranými nástroji AI a doporučíme vám postupy jejich využití pro přípravu na hodinu geografie.
AI pro nás představuje zdroj poznatků, ale i inspirace pro nové nápady pro organizaci hodiny. Cestou k úspěchu je ovládnutí formulování dobrých příkazů (tzv. promptů). Jejich obsah může vést k vytvoření seznamu tipů, tabulek, návrhů pracovních úloh i listů pro hodiny.
#12 Do terénu s geografickými aplikacemi
Terénní výuka jako důležitá část výuky zeměpisu. A terénní výuka jako další dobrá příležitost rozvíjet digitálí kompetenci žáků. Nabídneme vám vlastní zkušenosti s organizací terénní výuky v okolí Liberce a s využíváním takových digitálních pomůcek.
Máte dotazy? Napište nám.
Tomáš Hurt
E-mail:
Telefon: 732 374 573
Jiří Šmída
E-mail: j
Telefon: 734 396 927
Organizační výbor konference
Aneb, kdo konferenci připravuje.
předseda | Jiří Šmída | FP TUL |
Tomáš Hurt | FP TUL | |
Vojtěch Splavec | NPI | |
Daniel Vrbík | FP TUL | |
Martin Prade | FP TUL | |
Tomáš Bendl | FP TUL | |
Dominik Rubáš | FP TUL | |
Petra Karvánková | FP JČU | |
Filip Dirigl | FP TUL |
Programový výbor konference
Aneb, kdo připravuje obsah konference.
předseda | Jiří Šmída | FP TUL |
Vojtěch Blažek | PF JCU | |
Vít Paszto | PF UPOL | |
Matěj Vrhel | NPI | |
Michaela Spurná | PED MUNI | |
Petr Knecht | PED MUNI |